Sunday, May 20, 2012

Mengenang Keajaiban Kelahiran Muhammad Rasulullah

 Image
semasa Rasulullah s.a.w. berada di dalam kandungan bundanya, Aminah, beliau tidak merasa susah sebagaimana dialami oleh ibu-ibu yang hamil.

Kehamilannya disadari melalui berita dari malaikat yang datang kepadanya ketika beliau sedang tidur. Malaikat mengatakan bahawa beliau telah mengandungkan seorang Nabi dan Penghulu kepada seluruh umat manusia.

ketika Ruh Muhammad masuk ke dalam rahim Aminah, Allah memerintahkan malaikat supaya membukakan 7 pintu langit dan 8 pintu syurga serta memberitahu semua penghuni langit dan bumi

Tanah-tanah disekitaran kawasan mekah yang kering menjadi subur, pohon-pohon kayu rimbun dan berbuah lebat. Begitu juga hewan-hewan di darat dan di laut sibuk membincangkannya.

pasukan tentara bergajah yang dipimpin Abrahah Gubernur Yaman yang berasal dari Habsyah atau Ethiopia, Ia memimpin tentara bergajah dengan menunggang seekor gajah besar bernama Mahmudi. datang menyerang kota Mekah untuk merobohkan Ka’bah. ketika mereka hampir sampai ke tempat tersebut, gajah-gajah itu berhenti dan bersujud dengan izin Allah. Kemudian datanglah sekumpulan burung “Ababil” datang menyerang dan menghancurkan mereka dengan melempari pasukan bergajah itu dengan Krikil api dari perut bumi.

Aminah turut mengalami mimpi yang menakjubkan. Beliau menadah tangan ke langit dan melihat sendiri malaikat turun dari langit. Ia diumpamakan kapas putih yang terapung di angkasa. Kemudian malaikat tersebut berdiri di hadapannya. Ia berkata “Khabar bahagia untuk saudara, wahai ibu daripada seorang nabi. Putera saudara itu menjadi penolong dan pembebas manusia. Namakan dia Ahmad.”

Semasa kelahiran Nabi Muhammad s.a.w., Aminah ditemani Asiah ibunda Musa dan Maryam ibunda Isa yang di turunkan Allah dari langit. Dalam hal ini ia merupakan satu isyarat bahawa Nabi Muhammad lebih tinggi derajatnya daripada Nabi Isa dan Musa.

Semasa baginda dilahirkan, bundanya menyaksikan nur atau cahaya keluar dari tubuh badan baginda. Cahaya tersebut menyinari sehingga ke Istana Busra di Syria.Ia dilihat seolah-olah seperti anak panah bagaikan pelangi sehingga dari kediaman aminah di mekah, kota-kota tersebut dapat dilihat.

Aminah sendiri melihat Muhammad dilahirkan dalam keadaan bersih dari darah seolah seperti sudah di mandikan, sudah di khitan, dan dalam keadaan terbaring dengan dua tangannya mengangkat ke langit seperti seorang yang sedang berdoa. Kemudian Aminah juga melihat awan turun menyelimuti dirinya sehingga beliau mendengar sebuah seruan "Pimpinlah dia mengelilingi bumi Timur dan Barat, supaya mereka tahu dan dialah yang akan menghapuskan segala perkara syirik'' Selepas itu awan tersebut lenyap daripada pandangan Aminah. Kemudian rasullullah terlungkup dan bersujud kepada ibunya sebagai tanda penghormatan kepada ibunya dan sukur kepada Allah.

Pada malam kelahiran Muhammad muncul Bintang berwarna Merah di atas kota Mekah, dan para suku Quraisy menyebut bintang itu “Tsabit”.

Dikatakan juga pada malam kelahiran bayi Muhammad, berhala-berhala yang terdapat di situ mengalami kerusakan dan kemusnahan.

Menurut riwayat daripada Abdul Mutalib, "Ketika aku sedang berada di Kaabah, tiba-tiba berhala jatuh dari tempatnya dan sujud kepada Allah. Lalu aku mendengar suara dari dinding Kaabah berkata" telah lahir nabi pilihan yang akan membinasakan orang kafir dan mensucikanku daripada berhala-berhala ini dan akan memerintahkan penyembahan Yang Maha Mengetahui.''

Selain itu di tempat yang lain pula terjadi gempa di berbagai belahan bumi yang sudah di tentukan Allah, gempa di mahligai Kisra Kejajaan Romawi dan menyebabkan mahligai tersebut retak, mengakibatkan empat belas tiang menaranya runtuh. Keadaan ini merupakan di antara tanda -tanda keruntuhan kerajaan tersebut. dan gempa di benteng kerajaan Byzantium mengalami kerusakan,

Kejadian luar biasa lainnya, api di negara Parsi yang tidak pernah padam hampir selama seribu tahun telah padam dengan sendirinya. Api tersebut merupakan api sembahan orang-orang Majusi yang dianggap sebagai tuhan, salah satu agama yang dibawa oleh Zoroaster, yang diselewengkan umatnya menjadi agama penyembah api. Peristiwa itu tentu saja mengejutkan orang Parsi.

Greja – greja dan sinagoga yang menjadi peribadatan umat Nasrani dan yahudi di belahan Bumi banyak yang mengalami kerusakan

Dalam waktu yang sama, pada malam kelahiran Nabi Muhammad, Tasik Sava yang dianggap suci tenggelam ke dalam tanah.

Setelah baginda lahir, Allah memerintahkan para malaikat menutup 7 pintu langit dan menjaganya dari Jin dan Iblis sehingga mereka tidak bisa mencuri dengar perbincangan para malaikat dan berita dari langit, dan ini menunjukkan bahwa pengetahuan syaitan mengenai perkara ghaib dan ramalan sudah tamat. Dikatakan pula Ketika rasulullah dilahirkan Allah mencabut kemampuan Jin dan Iblis yang berbicara di dalam berhala.

Dalam riwayat yang sahih dan masyhur, ketika baginda diasuh oleh ibu susunya yaitu Halimatus Sa'diah, ladang-ladang Halimah kembali menghijau setelah mengalami kemarau. Begitu juga binatang ternak seperti kambing mengeluarkan susu yang banyak. Selain itu, Nabi tidak pernah diganggu walaupun oleh seekor lalat sekalipun termasuk juga pakaian nabi. Halimah dan suaminya juga beberapa kali melihat kelompok awan kecil di atas kepala melindungi nabi daripada panas matahari

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Mengenang Keajaiban Kelahiran Muhammad Rasulullah